A két ménfőcsanaki állomás közül csak az egyiknél lassítanak a vonatok

 Szalkay Miklós

 4 hónapja

 159

Írta: Szeghalmi Balázs (kisalfold.hu)

A Kisalföld tavaly év végén írt arról (2019. december 10.), hogy Győr elővárosi vonatközlekedése nyert az új menetrenddel. Így csúcsidőben már akad közösségi, környezetkímélő alternatívája a zsúfolt 83-as főútnak. Igaz, a ménfői állomáson egyetlen vonat sem áll meg. Utánajártunk az okoknak.

Kis lépés

Mindenki előtt ismert tény: a 83-as főúton csúcsidőben lépésben halad a forgalom, rengeteg a koccanás itt. A busz 45 perc alatt ér Ménfőcsanakról a városközpontba – a vonat 13-15 perces menetidejével szemben. A tavaly év végén életbe lépett vasúti menetrenddel pozitívan „bírálta felül” 2018-as határozatát a MÁV. Így kis lépésben esélyt kapott a közösségi közlekedés az autókkal szemben a főút győri szakaszán.

Hátrányban a ménfőiek

A Pápa irányából reggel érkező vonatok közül óránként lassít az összes szerelvény Ménfőcsanak-Felső állomás előtt. Az első vonat 4:45-kor, a második 5:52-kor, a harmadik 6:56-kor, a negyedik 7:38-kor gyűjti össze a ménfőcsanaki utasokat. „Nem állnak meg azonban a szerelvények a ménfői állomáson” – hívta fel a figyelmünket Pintér Imre. (Bár az említett állomáson „Ménfőcsanak” neve olvasható az épületen, a helyiek a köznyelvben „ménfői megállóként” emlegetik azt az állomást, amely 1929-ben már szerepelt a hazai menetrendben – a szerk.)

Olvasónk szerint azért is érinti hátrányosan a mostani helyzet a ménfőiket, mert Csanakra több busz jár. A MÁV sajtóosztályát megkérdeztük, diplomatikus válaszban leszögezték: „korábban Ménfőcsanak-Felső megállóhelyen napi 12 vonat állt meg. Ezzel szemben az új menetrend bevezetése óta 22 vonat áll meg itt”. Ez tény – a ménfőiek kérése a következő menetrend szerkesztésekor kerülhet előtérbe.

Realitás és ideális megoldás

Addig elemezzük a helyzetet. Ménfőcsanak-Felső megállóhelyen, amely a Veres Péter utcánál található, átlagosan két óránként – csúcsidőben sűrűbben – állnak meg a vonatok. Ennek oka: Celldömölk és Győr között a menettartamba több lassítás nem fér bele Győr-Ménfőcsanakon. A két ménfőcsanaki megálló közül azért eshetett a választás a kisalföldi megyeszékhelyhez közelebbire, mert a vonzáskörzetében többen laknak.

Továbbá itt sokkal több buszos átszállási lehetőség is van. Az ideális megoldás az lenne, ha a személyvonatokat mindkét ménfőcsanaki megállóhelyen igénybe lehetne venni.

Tanulmányok

A Veke és a győri önkormányzata megbízásából készített Főmterv-Envecon konzorcium szakmai tanulmánya is azt javasolta pár éve, hogy a Mediterrán lakópark közelében érdemes volna új, harmadik megállót alakítani. A Főmterv megvalósíthatósági tanulmánya szerint összesen hat győri városrészben létesülnének elővárosi vasúti állomások.

A terv szerint Adyvárosban, Marcalvárosban, Újvárosban (a Dunacenternél, részben P+R funkcióra), az Ipari Parkban, a 83-as úti áruházaknál, valamint Ménfőcsanakon az új lakóparknál kapnának helyet az új vasúti megállók. Ehhez komoly, több milliárdos vasúti infrastruktúra-fejlesztésekre lenne szükség Győr elővárosi közlekedésben, így ez csak hosszabb távon valósítható meg.

Ha bármelyik ménfőcsanaki vasúti megállóhelyen minőségi váróterem, P+R parkoló és autóbusz-forduló is létesülne, kiváló integrált közösségi közlekedést lehetne megvalósítani. Különösen, ha ehhez közös busz- és vasúti jegy párosulna.

Forrás: Link
 Cikk megosztása a Facebookon

Kapcsolat

Javaslatod van az oldal fejlesztésével kapcsolatban? Küld el nekünk!

info(kukac)serve.red

serve.red a Facebookon

serve.red 2019

Elhivatottságunkat bizonyítja, hogy oldalunk fejlesztésének és működtetésének költségeit részben saját költségünkre vállaljuk. Ha tetszik az oldal és rendszeresen használod, támogass minket, hogy minél több funkcióval és tartalommal tölthessük meg a jövőben is.